Fraktvillkor
0416-196 25 mån-fre 0730-1600

Villkor för återförsäljare till Agri Center Sverige AB
Dessa villkor är gällande fr.o.m. 2021-05-01 med reservation för förändringar beslutade av myndigheter eller motsvarande. Förändringar i avgifter (nya, utökade eller justerade) uttages i sin helhet fr.o.m. det datum beslutet säger att avgiften skall gälla.
Villkoren reglerar ansvarsförhållandet mellan Agri Center Sverige AB och dig som kund och återförsäljare. Syftet är att klargöra förutsättningarna för våra transporter av beställt gods via DSV till din leveransadress

1. Fraktavgifter normalgods
Vi erbjuder enhetspris på frakt 199 kr exkl. moms på varor upp till 35kg samtliga paketförsändelser via PostNord

Leverans till ÅF lager
Order över 20 000 kr exkl. moms skickas fraktfritt.
Order under 20 000 kr exkl. moms överstigande 35kg, debiteras verklig frakt och ADR-avgifter. Tillkommande kostnader se punkt 7, 9 och 10

Direktleverans ÅF kund
Order över 20 000 kr exkl. moms skickas fraktfritt.
Order under 20 000 kr exkl. moms överstigande 35kg, debiteras verklig frakt

Verkliga avgifter tillkommer för ADR, för närvarande 249 ex moms
Tillkommande kostnader se punkt 7, 9 och 10

2. Fraktavgifter specialfrakter
Nedanstående produkter ingår INTE i villkoret ”Fraktfritt under 20 000 SEK”. Det betyder att din order måste uppnå 20 000 SEK exklusive dessa produkter/produktgrupper för att undvika fraktdebitering på hela ordern. Verklig frakt tillkommer.

  • Kalvhyddor
  • Kalvnäring, Maxilac
  • Kraiburg stallmattor
  • Stallströ
  • Tryckimpregnerade stolpar
  • Slanor
  • Fodertillskott salt
  • Bobman stallmaskin
  • Verkstol

3. Leveranstid-dag
DSVs transportåtagande omfattar transport och avlämning av gods mellan klockan 08.00 och 16.00 vardagar.

4. Leveranstider
Normal leveranstid är 1 - 4 vardagar, beroende på var du bor i landet. Vi gör alltid vad vi kan för att kunna sända en order till dig med så kort ledtid som möjligt, ofta går det betydligt fortare än angivna fyra dagar, dock bör du aldrig ta detta för givet i din planering av verksamheten.

Under påsk- och julhelger och andra allmänna helgdagar samt under juni-augusti kan det förekomma förlängd transporttid i förhållande till normal transporttid och eventuella överenskomna transporttider. Detta bör du ta i beaktande när du lägger order hos oss. Vi meddelar löpande förutsägbara förändringar som kommer oss till handa via vår transportör. Uppkommer leveranshinder meddelar vi detta löpande. Har du ”kritiska” leveranssituationer skall du alltid kontakta lagret i Korsholm för besked vid orderläggning. Under påsk- och julhelger och andra allmänna helgdagar samt under juli & augusti kan det förekomma förlängd transporttid i förhållande till det normala.

5. Leveranser
Det är köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till Agri Center Sverige AB vid beställningstillfället är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige med DSV om inget annat avtalats.

6. Leveransavisering
När vi packat din order och den är klar för utleverans skickas det ut ett automatgenererat SMS om att vi skickat din order från Korsholm. När godset ankommit sista terminalen före leverans får du en avisering som frågar dig om du är anträffbar för godsmottagning dagen efter mellan givna klockslag.
Skulle detta inte vara möjligt kan du i en kalender ange tillfälle som passar dig.

7. Kvittensfritt
Vi kan leverera till dig utan att du behöver vara närvarande för att kvittera leveransen. (Gäller EJ ADR som enligt lag måste mottagningskvitteras) För att kunna göra detta ska du lämna oss fullmakt att detta är godkänt från din sida.

OBS! Det är viktigt att du återkopplar på aviseringen så att du undviker
merkostnader i form av extra utkörningsavgifter och lagerhyra

Följande rutin gäller då mottagare vill ha kvittensfri mottagning av gods levererat via DSV:
1. Följande uppgifter ska mejlas till (nina@agricenter.se)
a. Företag
b. Organisationsnummer
c. För och Efternamn
d. Adress
e. Postnr/Ort
f. Tel.nr
g. Ev. anvisningar

2. När dessa uppgifter har kommit till oss, skickar vi ut underlag till dig för godkännande
av de konditioner som gäller vid kvittensfri mottagning

3. Agri Center skickar fullmakten till DSV
Efter bekräftelse från DSV börjar leveranserna att rulla kvittensfritt.
(OBS! Detta gäller inte ADR-produkter, dessa måste kvitteras)

Viktigt att notera följande:
Vid avställning utan kvittens befrias Agri Center Sverige AB och DSV från allt ansvar för
eventuella stölder eller skador. Detta innebär samtidigt att godset som ställs av kommer att
betraktas som felfritt och oskadat av både Agri Center Sverige AB och DSV. Även om du har
kvittensfri leverans och det förekommer trolig fraktskada vill vi gärna ha information om
detta för att rapportera till DSV. Använd reklamationsunderlaget för fraktskada på
www.agricenter.se

8. Leveranshinder
Om leverans inte kan ske på grund av att mottagaren inte är anträffbar under vardagar 8.00-
16.00 eller att mottagaren inte accepterar leveransen, levererar DSV godset till närmaste
DSV-terminal.
Detta kan innebära avgifter som terminalhyra.
Gäller: Aviserade och godkända leveranser till kund
Gäller ej: Kvittensfri mottagning vid fullmakt

9. Magasin-/lagerhyra
Gods som ligger kvar hos speditör för att mottagaren till exempel inte tar emot godset eller
inte är anträffbar, debiteras hyra per dygn från det att godset ställts till mottagarens
förfogande. Hyra debiteras från dag 4. Avgiften baseras på fraktdragande vikt, dock minst
450 kronor per sändning. Tillkommande debiteringar från speditör grundade på
leveranshinder, kommer att vidarefaktureras dig som kund

Tillkommande debiteringar från DSV, grundande på leveranshinder,
kommer att vidarefaktureras dig som kund. Avgiften är för närvarande
minst 450:- per sändning och baseras därefter på godsets totalvikt

10. ADR-kvittens
Farligt gods får ej ställas av mot fullmakt enligt föreskrifter för farligt gods utan måste
kvitteras av godsmottagare på leveransadressen.

11. Godsskada som upptäcks vid leverans
Gör chauffören uppmärksam på avvikelsen i samband med mottagandet samt be att få
notera skadan på fraktsedel, kvittenslista eller via elektronisk kvittens. Vid dold skada ska
denna anmälas skriftligen inom 4 dagar. (dold skada = skada som inte var synlig på
emballaget vid mottagandet utan upptäcktes vid uppackning).

Spara och fotografera skadat gods och emballage. Godset får inte returneras, kasseras eller
repareras innan ansvarig reklamationshandläggare gett klartecken.
Du som godsmottagare ansvarar för att kontrollera godset vid leverans. Om godset är
behäftat med skada ska detta noteras på transportdokumentet eller registreras i skanner i
samband med godsets mottagande.

Anmärkning ska styrkas av chauffören/DSVs representant. Anmärkning på kvittenslista eller
registrering i skanner behöver inte styrkas av chauffören.
Skada som var synlig och inte noterades vid leverans riskerar att avvisas vid eventuell
reklamation.
Fraktskador som ej anmäls inom fyra dagar kommer ej att godkännas.

12. Skadat gods som upptäcks efter leverans
Skada som upptäcks efter leverans vid uppackning av gods (dold skada) ska anmälas till Agri
Center Sverige AB snarast, dock senast 4 kalenderdagar (leveransdag inkluderad) efter
mottagandet av godset.
Sker reklamation senare än tidsfristen från det godset togs emot, åligger det den som
framställer anmärkning mot Agri Center Sverige AB att visa att skadan eller minskningen
inträffat under Agri Center Sverige AB:s vård av godset. Visas inte detta skall godset anses
ha avlämnats i fullgott skick.
Fraktskador som ej anmäls inom fyra dagar kommer ej att godkännas.

13. Reklamation fraktskada till Agri Center Sverige AB
För att göra hanteringen av fraktskada så enkel som möjligt använder du underlaget som
finns på www.agricenter.se, längst ned på sidan med rubriken ”reklamation”. Anvisningar finns
längst ned på underlaget.

14. Information

Vi förbehåller oss för eventuella fel i lager, tryckfel, fel i information, pris, samt fel i specifikation
på samtliga produkter i vårt sortiment. Bildinformation på vår sida skall ses som illustrationer och
Agri Center Sverige AB kan ej garantera att bild återger varans exakta utseende och beskaffenhet.
Alla uppgifter Ni förser oss med i samband med en order behövs för att vi ska kunna göra dig uppmärksam
på eventuella problem i samband med din order. Vi behandlar dina uppgifter elektroniskt och du kan begära
att få ett utdrag över de uppgifter vi har lagrat om dig enligt personuppgiftslagen.

Upphovsrätt
All information på denna webbplats är skyddad enligt upphovsrätten. Allkopiering eller användning av bilder
och texter utan Agri Center Sverige AB´s skriftliga tillåtelse är förbjuden enligt lag.

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, pandemier, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndigheters beslut, uteblivna
leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll
vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från Agri Center Sverige AB´s sida,
som gör att Agri Sventer Sverige AB ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall göra grund till att
Agri Center Sverige AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Köpvillkor

Priser
Alla priser är angivna i svenska kronor exklusive moms och frakt. Avgifter för t ex frakt tas ut en gång per
beställning, oavsett antal paket.

Betalning
Agri Center Sverige AB erbjuder 30 dagars fakturabetalning, fakturan skickas ut via epost. Kreditupplysning
tas via UC Direkt om du är ny kund hos oss. UC Direkt tar löpande kreditupplysningar på samtliga kunder.

Äganderätt
Beställda varor förblir Agri Center Sverige AB´s egendom tills full betalning erhållits.

Beställning
Efter lagd beställning på www.agricenter.se skickas det ut en automatgenererad orderbekräftelse på din beställning.
Vi ber dig kontrollera beställningen och dina adressuppgifter.

Beställningsvara
Vissa varor finns inte i lager utan beställs direkt från leverantören. Vilka varor som är beställningsvaror är markerade med "Beställningsvara" på produktsidan. Leveranstiden kan variera beroende på om det är tex. en säsongsvara eller vilken leverantör det gäller. Vi har som mål att kunna leverera beställningsvaror så fort som möjligt och inom skälig tid. Vid en order med beställningsvara inväntar vi oftast produkten (inom skälig tid) innan hela ordern skickas för att minimera utsläpp och onödiga fraktkostnader. Om du behöver veta mer konkret hur lång leveranstiden är på en särskild produkt, eller om du har frågor kring din order är du välkommen att maila info@agricenter.se eller ringa till kundtjänst 0416-196 25 Beställningsvaror och reavaror bytes eller återköps ej.

Förändring av order
Notera att order som är packade och levererade ut från vårt system ej kan ändras.

Restorder
I vissa fall kan varor bli restnoterade hos våra leverantörer vilket är utom vår möjlighet att påverka. Vi förbehåller
oss rätten att makulera restorder understigande 300 kronor exklusive moms.

Bytesgaranti & återköp
Kontakta alltid kundservice på Agri Center Sverige AB innan Ni skickar varor för byte eller återköp. Ni som kund
ombesörjer fraktkostnader och leverans till oss. Varor som returneras utan överenskommelse krediteras ej.
Beställningsvaror och utförsäljningsvaror bytes eller återköps ej. Kostnader för Agri Center Sverige AB i samband
med fakturabetalning och frakter återbetalas ej.

Reklamation av vara
Kontakta alltid kundservice på Agri Center Sverige AB innan Ni skickar varor för reklamation. Reklamation av vara ska
göras i skälig tid från det att felet upptäcks.( Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa
att fel man anmärker på fanns vid leveranstillfället.) Defekta produkter som returneras till oss ska behandlas som de vore
felfria, varan ska förpackas väl och vara rena och torra för att kunna behandlas. Om returanledningen är garanti eller
reklamation och fel ej kan påvisas, pga otillräcklig dokumentation av fel, om varan ej är defekt, om garanti är utgången
eller förverkad utgår en avgift på 300 kronor inkl. moms för hantering och nerlagt arbete och eventuella fraktkostnader. Vi
förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig om identisk vara ej finns tillgänglig vid tillfället för åtgärd.

Om företaget
Adress:
Agri Center Sverige AB
Korsholm 7057
242 97 Hörby
0416- 196 25

Organisationsnummer: 556410-5889
Vi har F-skattsedel